כשרות משפטית

מינוי תומך בקבלת החלטות – סעיף 67ב לחוק הכשרות המשפטית ואפוטרופסות

ביום 11.04.16 פורסם תיקון מס’ 18 לחוק הכשרות המשפטית ואפוטרופסות {ספר חוקים, חוברת מס’ 2550, ג’ בניסן התשע”ו} ובמסגרתו הוסף סעיף 67ב לחוק הנ”ל ונוסחו החדש יהיה כדלקמן:

“67ב. מינוי תומך בקבלת החלטות (תיקון התשע”ו (מס’ 18))
(א) תפקידיו של תומך בקבלת החלטות יהיו אלה, כולם או חלקם:
(1) לסייע לאדם לקבל מידע מכל גוף;
(2) לסייע לאדם בהבנת המידע הנדרש לו לשם קבלת החלטות, לרבות החלופות הפאשריות והשלכותיהן ולהסביר לו את כל אלה בשפה פשוטה וברורה המובנת לו ותוך שימוש באמצעי עזר שברשותו ובכל דרך אפשרית הסבירה בנסיבות העניין;
(3) לסייע לאדם במימוש החלטותיו ובמיצוי זכויותיו, לרבות סיוע בביטוי החלטותיו כלפי צדדים שלישיים, בהיקף ובדרך שתיקבע בתקנות לפי סעיך-קטן (ז).
(ב) לשם ביצוע תפקידיו, סמכויותיו של תומך בקבלת החלטות יהיו אלה, כולן או חלקן:
(1) לפנות לכל גורם ולקבל מידע במו של האדם;
(2) לסייע לאדם בביטוי רצונותיו והחלטותיו כלפי צדדים שלישיים;
(3) לבצע בשם האדם, לבקשתו, פעולות לשם מימוש החלטותיו ומיצוי זכויותיו, בהיקף ובדרך שתיקבע בתקנות.
(ג) תומך בקבלת החלטות לא יקבל החלטות בשמו של האדם שהוא מסייע לו.
(ד) בית-המשפט רשאי למנות תומך בקבלת החטות לבגיר שיכול עם קבלת תמיעה לקבל החלטות בקשר לענייניו בעצמו.
(ה) מינה בית-המשפט תומך בקבלת החלטות לאדם, יפרט בהחלטתו את העניינים שלגביהם ישמש כתומך בקבלת החלטות ויקבע את תקופת המינוי, ויקבע את תפקידיו וסמכויותיו כאמור בסעיפים-קטנים (א) ו- (ב), כולם או חלקם.
(ו) השר, בהסכמת שר הרווחה והשירותים החברתיים ושר האוצר ובהתייעצות עם שר הבריאות, ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות נוספות לעניין תפקידיו וסמכויותיו של תומך בקבלת החלטות, וכן רשאי הוא לקבוע הוראות נוספות לעניין תומך בקבלת החלטות, לרבות בעניינים אלה:
(1) מי רשאי להתמנות לתומך בקבלת החלטות;
(2) ההכשרה הנדרשת מתומך בקבלת החלטות;
(3) חובות, אחריותו ודרכי פעולתו של תומך בקבלת החלטות;
(4) הוראות בנוגע למצבים המצדיקים בחינה מחדש של המינויף לרבות בחינת חלופות אחרות;
(5) קביעת האפשרות של אדם בעל כשירות, כמשמעותו בפרק שני1, למנות תומך בקבלת החלטות בדרך שבה נערך ייפוי-כוח מתמשך ולהחיל לעניין זה הוראות החלות על ייפוי-כוח מתמשך בשינויים שיקבע.
(6) כללים בדבר ביטול ופקיעה של צו מינוי.
(ז) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 68.”

הערה: תיקון מס’ 18 ייכנס לתוקפו בתוך שישה חודשים מיום פרסומו.

בהצעת חוק הממשלה {890, ג’ בחשוון התשע”ה, 27.10.14} נאמר:

“מוצע להוסיף את סעיף 67ב לחוק, שעניינו סמכויות פיקוח.

האפוטרופוס הכללי משמש מפקח על אפוטרופסים שהתמנו לחסויים, בכל הנוגע להיבטי הרכוש.

סעיפים 51 ו- 53 לחוק מחייבים כל אפוטרופוס שהתמנה לחסוי, להגיש לאפוטרופוס הכללי פרטה של נכסי חסוי וכן להגיש לו דין וחשבון כפי שיורה, אחת לשנה לפחות ובפקיעת האפוטרופסות. האפוטרופוס הכללי אף מוסמך לדרוש מכל אפוטרופוס ידיעות נוספות, ובהתאם לסעיף 52 לחוק בית-המשפט רשאי להורות לאפוטרופוס להגיש לאפוטרופוס הכללי שומה של נכסי החסוי.

כיום לא נתונות לאפוטרופוס הכללי בחוק הקיים סמכויות פיקוח וביצוע, לצורך מילוי תפקידו לפי סעיפים אלה, דבר הפוגע ביכולתו לפקח באופן ראוי על ניהול ענייני הרכוש של החסויים בידי האפוטרופסים עליהם.

לאור האמור, מוצע להסמיך את האפוטרופוס הכללי למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים שיהיו נתונות להם סמכויות ביצוע הכוללות סמכות לדרוש מכל אדם להזדהות לפניהם וכן לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור להם כל ידיעה ומסמך, לרבות פלט של מחשב, שיש בהם כדי להבטיח את מילוי תפקידם בפיקוח על ענייני הרכוש של חסויים. מידע כאמור יוכלו המפקחים, בין השאר, לדרוש מהאפוטרופוס עצמו, וכן מאנשים וגופים שיש להם מידע בנוגע לכספי החסוי ולרכושו.
כמו-כן, יהיה מפקח מוסמך להיכנס למקום שבו נמצא אפוטרופוס, לרבות משרדיהם של תאגידי אפוטרופסות, ובלבד שהדבר נדרש לצורך מילוי תפקידו. ואולם כאשר מדובר במקום המשמש למגורים, יוכל המפקח להיכנס אליו רק בהסכמתו של מי שגר בו, או על-פי צו של בית-המשפט.

תנאי הכשירות המוצעים למינוי מפקחים כוללים העדר עבר פלילי רלוונטי, קבלת הכשרה מתאימה לתפקיד הפיקוח ותנאים נוספים שיורה עליהם האפוטרופוס הכללי, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים.”

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *