כשרות משפטית

מעמדו של עובד סוציאלי – סעיף 70 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

סעיפים 70 ו- 72 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ”ב-1962 קובעים כדלקמן:

“70. מעמדו של עובד סוציאלי (תיקון התשע”א)
עובד סוציאלי שנתמנה לעניין חוק הסעד (סדרי דין בענייני קטינים, חולי-נפש ונעדרים), התשט”ו-1955, רשאי בעניין לפי חוק זה שאינו תלוי ועומד בבית-המשפט ואם ראה צורך בכך להגנתו של קטין, של פסול-דין, של חסוי או של אדם הזקוק לאפוטרופסות, לחקור כל מי שהוא סבור שיש לו ידיעות הנוגעות לאותו אדם, וחייב הנחקר לענות לעובד סוציאלי תשובות כנות ומלאות, זולת אם התשובה עלולה להפלילו; ורשאי העובד הסוציאלי, אם הורשה לכך על-ידי בית-המשפט, להיכנס לכל מקום בו נמצא או עשוי להימצא אדם כאמור.

72. מעמדם של קרובים
בכל עניין לפי חוק זה רשאי בית-המשפט, גם מיזמתו הוא, לשמוע דעתם של קרובי הקטין, פסול-הדין או החסוי, ככל שבית-המשפט ימצא לרצוי לשמעם.”

ביום 11.04.16 פורסם תיקון מס’ 18 לחוק הכשרות המשפטית ואפוטרופסות {ספר חוקים, חוברת מס’ 2550, ג’ בניסן התשע”ו} ובמסגרתו תוקנו סעיפים הנ”ל ונוסחם החדש יהיה כדלקמן:

“70. מעמדו של פקיד סעד (תיקונים: התש”ל, התשע”ו (מס’ 18))
פקיד סעד שנתמנה לעניין חוק הסעד (סדרי דין בענייני קטינים, חולי נפש ונעדרים), התשט”ו-1955, רשאי בעניין לפי חוק זה שאינו תלוי ועומד בבית-המשפט ואם ראה צורך בכך להגנתו של קטין, של פסול-דין או של האדם שמונה לו אפוטרופוס, לחקור כל מי שהוא סבור שיש לו ידיעות הנוגעות לאותו אדם, וחייב הנחקר לענות לפקיד הסעד תשובות כנות ומלאות, זולת אם התשובה עלולה להפלילו; ורשאי פקיד הסעד, אם הורשה לכך על-ידי צו בית-המשפט, להיכנס לכל מקום בו נמצא או עשוי להימצא אדם כאמור.

72. מעמדם של קרובים (תיקון התשע”ו (מס’ 18))
ככל עניין לפי חוק זה רשאי בית-המשפט, גם מיזמתו הוא, לשמוע דעתם של קרובי הקטין, פסול-הדין או האדם שמונה לו אפוטרופוס, ככל שבית-המשפט ימצא לרצוי לשמעם.”

הערה: תיקון מס’ 18 ייכנס לתוקפו בתוך שישה חודשים מיום פרסומו.

ב- בר”ע (מחוזי חי’) 657/06 {א’ ב’ נ’ ח’ א’, תק-מח 2007(2), 4862 (2007)} קבעה כב’ השופטת שושנה שטמר כי ייתכן שהיה על בית-משפט קמא לשמוע את המערערות אף עוד לפני אישור הסכם הפשרה (וראו סעיף 72 לחוק הכשרות) או למצער לברר אם הן מודעות לתביעה. אולם, בוודאי שהיה עליו להתיר את צירופן כצד בבקשה לבטל את הסכם הפשרה ופסק-הדין.

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *