תביעות קטנות

כתב הגנה, תביעה שכנגד והודעת צד שלישי – תקנה 5 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין)

תקנה 5 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), התשל”ז-1976 קובעת כדלקמן:

“5. כתב הגנה, תביעה שכנגד והודעת צד שלישי
כתב הגנה, תביעה שכנגד והודעת צד שלישי

(א) כתב הגנה יהיה לפי טופס 3 שבתוספת.
(ב) הגיש הנתבע כתב הגנה, רשאי הוא להוסיף לו תביעה שכנגד כלפי התובע לפי טופס 1 שבתוספת; עשה כן, יצרף פקיד בית-המשפט לכתב ההגנה הודעה לתובע שהוא מוזמן להגיש כתב הגנה תוך 7 ימים מיום המצאת התביעה שכנגד.
(ג) נתבע שהגיש כתב הגנה וטוען שהוא זכאי להשתתפות או לשיפוי מאת צד שלישי בשל כל סכום שייפסק נגדו בתביעה, רשאי להגיש הודעה לצד שלישי, והוראות פרק י”ז של תקנות סדר הדין האזרחי יחולו.”

תקנה 5(ב) לתקנות קובעת כי נתבע שהגיש כתב הגנה, רשאי להוסיף לו תביעה שכנגד כלפי התובע לפי טופס אחד שבתוספת {ת”ק 47617-03-10 אליעז סביטץ נ’ מאיר אריה נוסבכר, פורסם באתר האינטרנט נבו (2010)}.

וכן קובעת תקנה 5(ב) לתקנות קובעת כי תובענה שכנגד בהליך של תביעה קטנה ניתן להגיש נגד התובע התביעה המקורית {ת”ק 16056-04-13 אדרי נ’ גורביץ, פורסם באתר האינטרנט נבו (2013)}.

על-פי תקנה 5(ב) לתקנות, כתב תביעה שכנגד יש להגיש במצורף לכתב ההגנה {ת”ק 46731-12-10 פקטור נ’ אלטרנטיווזיה, פורסם באתר האינטרנט נבו (2011)}.

ככל שחפץ הנתבע להגיש כתב תביעה שכנגד, היה עליו להגישו עת הוגש כתב ההגנה המקורי ולא להגישו אף מבלי לבקש רשות לכך {ת”ק 52665-09-11 רוחקין ואח’ נ’ גנזל ואח’, פורסם באתר האינטרנט נבו (2012)}.

תקנה 5(ג) לתקנות מאפשרת לנתבע הסבור “שהוא זכאי להשתתפות או לשיפוי מאת צד שלישי בשל כל סכום שייפסק נגדו בתביעה, רשאי להגיש הודעה לצד שלישי, והוראות פרק י”ז של תקנות הסדר הדין האזרחי יחולו”. משלא נעשה הדבר, אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות {רע”א 4897/07 הראל חברה לביטוח בע”מ נ’ צבי בן עדי, פורסם באתר האינטרנט נבו (2008)}.

תקנה 5(ג) לתקנות קובעת הסדר של משלוח הודעה לצד שלישי, אולם אין פירושם של דברים שבאין משלוח הודעה כאמור, לא יוכל בית-המשפט לתביעות קטנות להחיל מבחינה רעיונית הסדר דומה {בר”ע 2194/00 גבריאל אבייב נ’ מרדכי אלקיים, פורסם באתר האינטרנט נבו (2000)}.

לעיתים עולה השאלה, האם בית-המשפט לתביעות קטנות מוסמך לדון בהודעות צד ג’ שניתנו על-ידי תאגידים?

תקנה 5(ג) לתקנות, מאפשרת לנתבע להגיש הודעת צד ג’. התקנה אינה מסייגת את האפשרות הזאת לנתבע “יחיד”, ומכאן, גם תאגידים רשאים ליתן הודעה לצד ג’ כשהם נתבעים בתביעות קטנות {ת”ק 40983-07-12 כהני ואח’ נ’ קיי.אס.פי. מחשבים (תל אביב) בע”מ ואח’, פורסם באתר האינטרנט נבו (2013)}.

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *