מקרקעין

סעיף 135א לחוק המקרקעין – תיקון גבולות

סעיף 135א לחוק המקרקעין, התשכ”ט-1969 קובע כדלקמן:

“135א. תיקון רישום שטח או גבולות (תיקון התשל”ט)
מקרקעין לא מוסדרים הרשומים בפנקסי המקרקעין, רשאי בעל זכות בקרקע או היועץ המשפטי לממשלה או נציגו לבקש לתקן רישום לא נכון של השטח או של גבולותיו; היה התיקון עלול לפגוע במקרקעין סמוכים, לא ייעשה התיקון אלא לאחר שניתנה לכל מי שהתיקון עלול להשפיע על זכויותיו הזדמנות סבירה להשמיע טענותיו.”

בהליך של תיקון שטח וגבולות ניתן לעשות שימוש בסעיף 135א לחוק המקרקעין {שהוסף בתשל”ט, תיקון מס’ 7; ראו לעניין זה פ’ אלבק ור’ פליישר דיני מקרקעין בישראל (תשס”ה-2005), 272-271}.

הליך כזה היה ראוי ונחוץ, בהתחשב באופן התיאורי הנזיל של הרישום העותמאני {ראו מ’ דוכן דיני קרקעות במדינת ישראל (מהדורה שניה, תשי”ג), 366}, שלפיו הרשימות מזמן התורכים “אינן ערבות לא במשהו לא לאמיתותה של הזכות ואף לא לעצם הימצאותה של הקרקע בגבולותיה” {ראה ע”א 10558/07 חברת ג.א.ל בע”מ נ’ מדינת ישראל, פורסם באתר האינטרנט נבו (28.02.12)}.

ב- ע”א 431/81 {אסתר קהתי נ’ מדינת ישראל, פ”ד לט(1), 466 (1985)} המערערת הגישה תביעה לפיצויים בגין הפקעת חלקות שבבעלותה על-ידי המשיבה. טענתה, כי השטח הרשום בקושאנים אינו השטח הנכון, נדחתה על-ידי בית-המשפט המחוזי, ומכאן הערעור.

ככלל, תופעה מוכרת היא, כי שטחים הרשומים בקושאנים הטורקים קטנים לעיתים, ואף במידה ניכרת, מהשטחים הנכונים הנתחמים בגבולות המצויינים בקושאנים. זוהי תוצאה מהצהרות שניתנו על-ידי הבעלים בימי השלטון הטורקי על שטח קטן מהמציאות, מתוך כוונה להתחמק מתשלום המס המלא שהגיע מהם.

כתוצאה מרישומים בלתי-נכונים כאלה של שטחים או של גבולות התפתחה בתקופת המנדט פראקטיקה של בקשות לתיקון הרישום. אולם, לא נקבעו כל הוראות לעניין דיון בבקשות לתיקון שטח או גבולות בדרך של חקיקה עד חקיקתו בתשל”ט של סעיף 135א לחוק המקרקעין, התשכ”ט-1969.

בתביעה הנשענת על זכויות קנייניות כדי לסתור את הראיה לכאורה העולה מהפנקסים, אין די בהנחות, וזאת אפילו אם יש להן בסיס איתן בהיגיון.

במקרה דנן, קבע בית-משפט כי כל עוד לא נעשה ונרשם תיקון שטח בספרים, בין לפי הפראקטיקה המקובלת עד לחקיקתו של סעיף 135א ובין על-פי סעיף זה לאחר שקיבל תוקף, לא יצאה המערערת ידי חובת ההוכחה המוטלת עליה.

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *