כשרות משפטית

בקשה בעניין קשר בין קטין ובין הורי הוריו – סעיף 28ב לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

סעיף 28ב לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ”ב-1962 קובע כדלקמן:

“28ב. בקשה בעניין קשר בין קטין ובין הורי הוריו (תיקון התשע”ב (מס’ 2))
(א) בית-המשפט רשאי, אם ראה שהדבר הוא לטובת הקטין, להחליט בבקשת הורי הוריו בעניין הקשר בינם ובין הקטין.
(ב) בקשה לפי סעיף זה ולפי סעיף 28א תוגש לבית-המשפט בדרך של בקשה ליישוב סכסוך ותופנה ליחידת הסיוע שבבית-המשפט; שר המשפטים יקבע הוראות בעניין דרך הגשת הבקשה והדיון בה.”

חוק הכשרות המשפטית, מסדיר את מעמדם ואחריותם של הורים ביחס לילדיהם הקטינים אך כמעט אין בו הוראות בנוגע לקשר בין הקטין ובין קרוביו האחרים, לרבות הורי הוריו.

סעיף 28א לחוק הכשרות המשפטית, שנחקק בשל נסיבות חריגות, עקב מלחמת יום הכיפורים, קובע כי “מת הורה של קטין, רשאי בית-המשפט אם ראה שהדבר הוא לטובת הקטין, להחליט בבקשת הורי המת בעניין הקשר בינם ובין הקטין”. כמו-כן, סעיף 72 לחוק הכשרות המשפטית קובע כי בית-המשפט רשאי לשמוע את קרובי הקטין בכל הליך לפי החוק אם הדבר נראה לו רצוי.

בהמשך להתפתחויות בפסיקת בתי-המשפט שבאו לידי ביטוי גם בחקיקת-משנה, תכליתה של הוראת סעיף 28ב לחוק הכשרות המשפטית היא לקבוע במפורש כי בית-המשפט רשאי ליתן הוראות בעניין הקשר בין הקטין ובין הורי הוריו גם בנסיבות שאינן נכללות בסעיף 28א לחוק הכשרות המשפטית.

מחקרים רבים תומכים בחשיבותם של קשר רציף בין קטין ובין הורי הוריו ושל מעורבותם בחיי הקטין בכלל ובמצבי משבר במשפחה הגרעינית בפרט.

בין היתר יש לקשר זה חשיבות נוכח העליה בתוחלת החיים ובשיעור הגירושין.

זכות הקטין לקשרי משפחה מעוגנת אף באמנת האו”ם בדבר זכויות הילד, שמדינת ישראל אשררה. במדינות רבות בעולם יש חקיקה מפורשת בעניין קשר זה.

סעיף 28ב לחוק הכשרות המשפטית גם מתיישב עם המגמה שבאה לביטוי בהמלצות שפרסמה הוועדה הציבורית לבחינת ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושין {“ועדת שניט”; בדו”ח הביניים מחודש אפריל 2008 ובדו”ח המשלים הסופי מחודש דצמבר 2011}.

נעיר כי גם בתי-המשפט הרחיבו את האפשרות של הורי הורים שאינם שכולים לפנות לבית-המשפט בבקשה בעניין הקשר בינם ובין הקטין, בעיקר מכוח הוראת סעיף 68 לחוק הכשרות המשפטית.

פרקטיקה זו עוגנה בתקנה 258כא1 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ”ד-1984 שעניינה בקשה ליישוב סכסוך בין הורי הורה ובין הורה, והיא קובעת מעורבות של יחידת הסיוע, שבה פועלים גורמים טיפוליים, במטרה לסיים את הסכסוך בדרכים חלופיות להליך משפטי ולמנוע את הסלמתו.

לפיכך, הוראת סעיף 28ב לחוק הכשרות המשפטית מסמיכה את בית-המשפט להחליט בבקשת הורי הורים בעניין הקשר בינם ובין הקטין, אם ראה שהדבר הוא לטובת הקטין.

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *