סעדים זמניים

מהותו של צו מניעה קבוע

1. צו מניעה קבוע – סעד שביושר
צו מניעה משתייך לקבוצת הסעדים שמקורם בדיני היושר, וככזה, הוא סעד הנתון לשיקול-דעת שיפוטי {ת”א (ת”א) 2826/98 תנה תעשיות (1991) בע”מ נ’ מי זך טכנולוגיות מים בע”מ, תק-מח 2005(2), 5727 (2005)}.

צו מניעה קבוע הוא תרופה שיסודה בדיני היושר. כאשר מבקשים ליתן צו מניעה קבוע על יסוד זכות קניינית אין לבית-המשפט שיקול-דעת נרחב הנתון לו בתביעה פוססורית שעליה חל סעיף 59 לפקודת הנזיקין {ע”א 389/64 שמעון קרוינסקי נ’ אליעזר גולדשטיין, פ”ד יט(1), 225}.

סעדי עזר ששורשיהם בדיני היושר כגון צו מניעה לא הוכנסו כדי ליצור זכויות סובסטנטיביות חדשות אלא כדי שיסייעו למימוש הזכויות המצויות בחוק הקיים וגם בחוקים המיועדים להיחקק {ע”א 25/63 מרים איזנברג ואח’ נ’ לואי איזנברג ואח’, פ”ד יז(2), 1289}.

אין הצדדים להסכם יכולים לשלול מבית-המשפט את שיקול-דעתו בהענקת צו מניעה קבוע אם לאו. תובע הדורש צו מניעה ד נתבע על-מנת לכפותו מילוי התחייבות בעתיד, רשאי לדרוש בנפרד אף פיצויים עבור הנזק שנגרם לו בעבר {ע”א 105/49 “בוקו”, א, ברכה ושות’ נ’ ליאו רוזנטל, פ”ד ה(1), 195}.

גם כאשר מבסס תובע תביעתו על החוק הרי אם נדרש סעד שביושר כגון צו מניעה קבוע, רשאי בית-המשפט להחיל שיקולים שביושר. ביסוד התביעה לצו מניעה קבוע מונח הרעיון של מניעה המחייב במקרה מתאים את מתן הצו לא רק לשם מניעת נזק שכבר התחיל אלא גם את מניעתו של נזק עוד בטרם התחיל. בדרך-כלל יינתן צו מניעה קבוע כדי למנוע נזקים שקרוב לודאי שיקרו. אין מקום למתן צו מניעה כאשר הזכות שעליה בא הצו להגן עשוייה להסתיים כעבור זמן קצר {ע”א 131/60 אלדר בע”מ נ’ רוזנשטיין, פ”ד טו 1417}.

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *