כשרות משפטית

מתן הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס – סעיף 35א לחוק הכשרות המשפטית ואפוטרופסות

ביום 11.04.16 פורסם תיקון מס’ 18 לחוק הכשרות המשפטית ואפוטרופסות {ספר חוקים, חוברת מס’ 2550, ג’ בניסן התשע”ו} ובמסגרתו הוסף סעיף 35א שנוסחו יהיה כדלקמן:

“35א. מתן הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס (תיקון התשע”ו (מס’ 18))
(א) אדם בגיר שהוא בעל כשירות רשאי לתת הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס (בסעיף זה: “הנחיות מקדימות”) שבהן יפרט את שמו של יחיד או תאגיד, אחד או יותר, שהוא מבקש כי ימונה לו כאפוטרופוס בהתקיים התנאים המנויים בסעיף 33א, וכן רשאי הוא לתת הנחיות מקדימות שבהן יפרט את רצונו לגבי החלטות עתידיות שיתקבלו בשמו או פעולות שיינקטו בשמו על-ידי האפוטרופוס שימונה לו כאמור, בין שפירט את שמו של האדם שהוא מבקש כי ימונה לו כאפוטרופוס ובין אם לאו; לעניין זה, “בעל כשירות” – מי שמסוגל להבין את המשמכות של מתן הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס, מטרותיהן ותוצאותיהן.
(ב) הנחיות מקדימות לפי סעיך זה ייערכו בכתב לפי טופס שייקבע בתקנות וייחתמו בפני עורך-דין; טופס הנחיות מדקימות המתייחס גם לעניינים רפואיים ייקבע בהסכמת שר הבריאות.
(ג) הנחיות מקדימות לפי סעיף זה יופקדו אצל האפוטרופוס הכללי; ההפקדה תהיה במסירת עותק מקורי של ההנחיות בידי הממנה בעצמו או על-ידי עורך-הדין שבפניו הן נערכו; הפקדת ההנחיות המקדימות היא תנאי מוקדם לכניסתן לתוקף.
(ד) על-אף האמור בסעיף 35, נתן אדם הנחיות מקדימות ומצא בית-המשפט כי יש למנות לו אפוטרופוס לפי סעיף 33א, ימנה בית-המשפט לאפוטרופוס את האם ששמו צויין בהן כאפוטרופוס ויורה לו לפעול בהתאם להנחיות המקדימות, אלא-אם-כן התקיימו הנסיבות המפורטות בסעיף 32לא(ג) או (ד), או אם סבר בית-המשפט כי מינוי האדם שצויין כאפוטרופוס או כי קיום ההנחיות המקדימות יפגעו פגיעה של ממש באדם.
(ה) על הנחיות מקדימות לפי סעיף זה יחולו הוראות סעיפים 32יג, 32יד, 32יז(ב) ו- (ג), 32יח, 32יט, 32כא, 32כב, 32כג, 32כז, 32לא, 32לב ו- 32לג, בשינויים המחוייבים.
(ו) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 67ו.”

הערה: תיקון מס’ 18 ייכנס לתוקפו בתוך שישה חודשים מיום פרסומו.

בהצעת חוק הממשלה {890, ג’ בחשוון התשע”ה, 27.10.14} נאמר:

“לסעיף 35א המוצע
בסעיף 35א מוצע כי הנחיות מקדימות יוכל לתת גם אדם המעדיף שלא לערוך ייפוי-כוח מתמשך ולמנות מיופה כוח, אלא להשאיר את הדברים לשיקול דעת בית-המשפט, למקרה שיהיה צורך למנות לו אפוטרופוס. כמו-כן מוצע לאפשר לאדם לתת הנחיה מקדימה בנוגע לזהותו של אדם שהוא מבקש כי ימונה לו כאפוטרופוס במקרה שיהיה צורך בכך.

סעיף 35א(ה) המוצע קובע כי בכל מקרה שבו יידרש בית-המשפט למנות אפוטרופוס לאדם שנתן הנחיות מקדימות, הוא ימנה את מי ששמו צויין בהנחיות המקדימות של אותו אדם כמי שהוא מבקש שימונה לו כאפוטרופוס או יקבע את האמור בהנחיות המקדימות כהנחיות לפעולתו של האפוטרופוס, לפי העניין זאת, אלא-אם-כן ראה כי אין מקום לפעול בהתאם להנחיות המקדימות האמורות, מהסיבות הפוטרות מיופה כוח מלפעול לפי הנחיות מקדימות כמפורט בסעיף 32כה(ג) או אם סבר כי קיום ההנחיה יפגע פגיעה של ממש בטובת החסוי. באופן מעשי, ההסמכה ליועץ המשפטי לממשלה ולבא-כוחו וכן לפקיד סעד לסדרי דין, לקבל מידע על הפקדת ייפוי-כוח מתמשך והנחיות מקדימות שבסעיף 32יב(א)(3) (המוחלת בסעיף 35א(ה) גם לעניין הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס) נועדה לאפשר להם, כמשיבים או כנותני תסקירים לבית-המשפט בתיקי אפוטרופסות, לבחון קודם לכן אם האדם שבעניינו מוגשת בקשה לאפוטרופסות הפקיד הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס.

הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס ייערכו בכתב, בטופס שייקבע בתקנות. בדומה לייפוי-כוח מתמשך, גם הנחיות מקדימות ייחתמו בפני עורך-דין ותהיה חובה להפקידן אצל האפוטרופוס הכללי. טופס לעניין הנחיות מקדימות המתייחסות גם לעניינים רפואיים, ייקבע בהסכמת שר הבריאות.

הוראות נוספות החלות על עריכת ייפוי-כוח מתמשך, יחולו, בשינויים המחוייבים, גם על הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס וכך גם ההוראות הנוגעות להפקדתו של ייפוי-כוח מתמשך, קבלת מידע על ההפקדה ומועד כניסתו לתוקף.

הנחיות מקדימות יפקעו בהתקיים תנאים שקבע הממנה או בפטירתו, והוא יוכל לבטלן בעצמו בדרך שבה מבטל ממנה ייפוי-כוח מתמשך, וכל עוד הוא עצמו בעל כשירות. כמו-כן, תוקפן של הנחיות מקדימות יפקע גם כאשר בית-המשפט יקבע כי אין מקום לפעול בהתאם להן בשל הנסיבות האמורות בסעיף 32כה(ג) המוצע, או כאשר מינוי האדם שצויין בהנחיות המקדימות כאפוטרופוס או קיום ההנחיות המקדימות יפגעו פגיעה של ממש בטובת החסוי.

העובדה שאדם הניח הנחיות מקדימות אינה פוטרת את האפוטרופוס מהחובה לשמוע את דעת החסוי ולהתייעץ עמו בנוגע להנחיה, אם הוא מסוגל להבין בדבר וניתן לברר את דעתו.

על-פי האמור בסעיף 32כז המוצע, לא ניתן לתת הנחיות מקדימות לפי חוק זה, בקשר לטיפול רפואי בחולה הנוטה למות שכן לעניין זה יש הסדר מיוחד בחוק החולה הנוטה למות ולפיו יש לפעול.”

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *