דיני הראיות

עיון בפרוטוקול ובחומר אחר – סעיף 42ב לפקודת הראיות

סעיף 42ב לפקודת הראיות (נוסח חדש), התשל”א-1971 קובע כדלקמן:

“42ב. עיון בפרוטוקול ובחומר אחר
הוגשה ראיה כאמור בסעיף 42א, רשאי בית-המשפט לעיין גם בכתב האישום, בפרוטוקול ובכל חומר אחר שהוגש במשפט הפלילי, אם ראה צורך בכך לשם הבהרת האמור בראיה.”

בהתאם להוראות סעיף 42ב לפקודת הראיות, כאשר מוגש פסק-הדין רשאי בית-המשפט לעיין גם בכל חומר אחר שהוגש במשפט הפלילי, אם ראה צורך בכך לשם הבהרת הראיה {ת”א (ת”א) 191268/02 גולדשטיין איילת נ’ איצטרובל בע”מ, פורסם באתר האינטרנט נבו (2005)}.

נוסח סעיף 42ב לפקודת הראיות, מאפשר לבית-המשפט להשתמש בשיקול-דעתו ולעיין בכל חומר שהוא הקשור לתיק הפלילי לרבות כתב האישום, פרוטוקול בית-המשפט שם וכן כל חומר ראייתי אחר לרבות הודאות והודעות של הנאשם.

מטרת סעיף 42ב לפקודת הראיות הינה לאפשר מימוש מגמת התיקון – שלא לאבד חומר ראייתי רב ערך ולהשתמש בו במשפט האזרחי – הכול לפי שיקול-דעת בית-המשפט ובמגבלות השונות.
מקום שהוגשה ראיה לבית-המשפט כאמור בסעיף 42א לפקודת הראיות, יהיה מקום לעשות שימוש בסעיף 42ב לפקודת הראיות {ע”א 71/85 “אריה” חברה לביטוח בע”מ נ’ מוסטפה סובחי, פ”ד מא(4), 327 (1987)}.

ב- ת”א (ת”א) 2521-04 {דפוס בועז בע”מ נ’ אבנר אלוק, פורסם באתר האינטרנט נבו (2009)} קבע בית-המשפט כי התובעת לא ביקשה להגיש כראיה “פסק-דין חלוט במשפט פלילי המרשיע את הנאשם” כאמור בסעיף 42א(א) לפקודת הראיות, וממילא לא קמה זכותה לבקש מבית-המשפט “לעיין בכתב האישום” כאמור בסעיף 42ב לפקודת הראיות, לא כל שכן להציגו כראיה ולו לכאורה.

עוד נקבע כי תנאי לכך ש”פסק-דין מרשיע” יהיה קביל כראיה לכאורה במשפט אזרחי הוא כי “המורשע או חליפו או מי שאחריותו נובעת מאחריות המורשע, ובכלל זה מי שחב בחובו הפסוק, הוא בעל דין במשפט האזרחי”. במקרה דנן, יניב בן דוד אינו בעל דין במשפט האזרחי ואף לא נטען בבקשה שמתקיימת איזה מהחלופות האחרות כאמור לעיל.

לנוכח האמור, לא היה כל מקום לבקשה להגשת כתב האישום כראיית הזמה או כראיה בכלל, שכן זו אינה קבילה בנסיבות שפורטו. לפיכך נקבע כי הדיון שהצדדים נדרשו לו בשאלה אימתי יתיר בית-המשפט עדי הזמה, מתייתר איפוא.

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *