כשרות משפטית

פטור ממזונות – סעיף 40 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

סעיף 40 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ”ב-1962 קובע כדלקמן:

“40. פטור ממזונות
אין במינוי אדם כאפוטרופוס כדי לחייבו במזונותיו של החסוי.”

ביום 11.04.16 פורסם תיקון מס’ 18 לחוק הכשרות המשפטית ואפוטרופסות {ספר חוקים, חוברת מס’ 2550, ג’ בניסן התשע”ו} ובמסגרתו תוקן סעיף הנ”ל ונוסחו החדש יהיה כדלקמן:

“40. פטור ממזונות (תיקון התשע”ו (מס’ 18))
אין במינוי אדם כאפוטרופוס כדי לחייבו במזונותיו של האדם שהוא אפוטרופסו.”

הערה: תיקון מס’ 18 ייכנס לתוקפו בתוך שישה חודשים מיום פרסומו.

ואולם, סעיפים אחרים בחוק הכשרות ובעיקר סעיף 38 לחוק הכשרות מחייב אפוטרופוס לדאוג לצרכי הקטין ולשמירה על נכסיו.

גם בחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), התשי”ט-1959 אין חיוב של אדם במעמדו של אפוטרופוס כלפי החסוי.

ב- תמ”ש (שלום חי’) 26050/97 {פלונית (קטינה) באמצעות סבתה נ’ אלמוני, תק-של 97(4), 1785 (1997)} קבע כב’ השופט א’ גלובינסקי כי העובדה שהנתבע נישא לסבתה של התובעת-החסויה לא יוצרת לגביו חיוב במזונות.

כלומר, אין לחייב את הנתבע בתשלום מזונות לתובעת. לעומת-זאת, יש לחייב את הנתבע כאפוטרופוס לדאוג לצרכיה של התובעת ולשמירה על נכסיה כל עוד היה אפוטרופוס שלה. לאור הנ”ל, נקבע כי משיכת הכספים מחשבונה בבנק נוגד את חובה זו של דאגה לצרכים ולכן מוסמך בית-המשפט להורות לנתבע להחזיר את הכספים שהיו מופקדים על-שמה של החסויה.

ב- ע”א 508/70 {ורד נתוביץ, קטינה, על-ידי אמה אפוטרופסיתה חנה נתיב (נתוביץ) נ’ יעקב נתוביץ, פ”ד כה(1), 603 (1971)}} קבע כב’ השופט י’ קיסטר כי גם בחוק הכשרות, משתמש המחוקק במונח “דאגה” למכלול חובות ההורים לספק צרכי ילדיהם {ראו סעיף 15 לחוק הכשרות} ושל אפוטרופוס לסיפוק צרכי החסוי {ראו סעיף 38 לחוק הכשרות} אלא שלגבי אפוטרופוס מצויה הוראה בסעיף 40 לחוק הכשרות לפיה אינו חייב במזונות החסוי.

אין הוראה דומה לזו לגבי הורים, מלבד סעיף 23 לחוק הכשרות בדבר שימוש בהכנסת הילדים.

ההבדל הוא, איפוא, ברור. הורים חייבים לספק צרכי ילדיהם מכיסם ואילו אפוטרופוס חייב לעשות פעולות ומאמצים לסיפוק צרכיו, אך אין עליו חובה להוציא כסף מכיסו. בספקו צרכי הקטין או חסוי אחר, ישתמש לשם כך ברכושם או ידרוש מימון ממי שחייב במזונותיהם {ראו גם ע”א 89/66 פרידה נ’ משה, פ”ד כ(4), 157 (1966)}.

מקור המאמר – abc-israel.it


כל הזכויות שמורות למחבר המאמר. אין להעתיק את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש מאת המחבר אלא אם כן צויין אחרת.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, אינו מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *